2014 Mercedes-Benz E63 AMG (S) & CLS63 AMG (Shooting Brake)
2014 Mercedes-Benz E63 AMG (S)
Daar is ie’ dan eindelijk; de foto’s en specificaties van de gefacelifte Mercedes-Benz E63 AMG is nu officieel vrijgegeven. Naast de 557pk die uit de 5,5 liter grote V8 wordt geperst zal er ook een E63 AMG S model beschikbaar komen en dan komt het vermogen op maar liefst 585pk en 800Nm koppel! Ook krijgt de CLS63 AMG een opfrisbeurt en zal in de zelfde aangepaste uitvoeringen als de E63 AMG leverbaar zijn.
Zoals met elke performance sedan gaat het bij de E63 helemaal om de motor. De 6,2 liter grote V8 is vervangen voor de 5,5 liter V8 welke een pk winst oplevert van 32pk, met als resultaat 557pk. Dit vermogen, en het koppel van 720Nm, zorgen ervoor dat de E63 van 0 tot 100km/h sprint in 4,2 seconden. Maar dat geldt voor de achterwiel aangedreven E63. Huh? Een echte AMG is toch altijd achterwiel aangedreven? Nu niet meer! Voor het eerst is de E63 nu ook beschikbaar met een 4Matic-vierwielaandrijving welke optioneel is op de sedan en voor de estate versie is dit standaard. Ondanks het extra gewicht van de 4Matic-vierwielaandrijving sprint de sedan in 3,7 seconden naar de 100km/h en de estate in 3.8 seconden!
Als dat nog niet genoeg voor je is introduceerd Mercedes-Benz het S model. Voorheen was een dergelijke upgrade bekend als het AMG Performance Package, nu plakken we gewoon een S achter het type. De E63 AMG S, beschikbaar voor zowel de sedan als de estate, krijg hiermee 28pk extra. Hierdoor is een 0 tot 100 tijd mogelijk van slechts 3,6 seconden en 3,7 seconden voor de estate. De topsnelheid zal zoals altijd begrensd zijn op 250km/h.
De 4Matic vierwielaandrijving is dus nieuw en optioneel op de E63 AMG Sedan. Op de Estate is dit standaard en wordt 33% van het vermogen naar de vooras gestuurd en 67% naar de achteras. Dit is echter variabel wanneer er dankzij weersomstandigheden minder grip is. In Sport-en Handling-setting wordt Torque Vectoring Brake gebruikt om met gerichte remingrepen op individuele wielen de mogelijkheid tot onderstuur de kop in te drukken.
De S-modellen worden uitgerust met een volledige nieuw onderstel wat natuurlijk de rijprestaties alleen maar verbeterd. Om alles in goede orde weer tot stilstand te brengen beschikken de AMG’s over remmen van carbon fiber. Bij de S zijn deze roodgekleurd en 402mm remschijven (360mm bij de ”gewone” AMG).
Voor alle uiterlijke kenmerken zou ik zeggen; bekijk de foto’s hieronder!
2014 Mercedes-Benz CLS63 AMG & Shooting Brake
Net als de nieuwe E63 AMG, krijgt ook de CLS63 AMG de nodige updates. De 5,5 V8 had hij al, maar is hier ook opgeschroefd naar meer vermogen. Ook is er de mogelijkheid voor de vierwielaandrijving en zal er ook een S-model beschikbaar zijn.
De nieuwe E63 AMG krijgt misschien alle aandacht in de media en bij alle liefhebbers, maar ook de geupdate CLS63 AMG mag er ook wezen. Zoals al gezegd zijn de updates hetzelfde; 557pk van de 5,5 liter grote twin-turbo V8 en 585pk voor de CLS63 AMG S-model.
Ook bij de CLS63, beschikbaar als vierdeurs coupe en als vijfdeurs Shooting Brake, is er de mogelijkheid om te kiezen voor de 4Matic-vierwielaandrijving. Mercedes-Benz heeft nu inmiddels aardig wat high performance auto’s met vierwielaandrijving, denk daarbij aan de; ML63, GL63, G63, G65, E63 en binnenkort ook de A45 en CLA45.
Dankzij de upgrades schiet de CLS63 in 4.2 seconden naar de 100km/h. De Shooting Brake doet er iets langer over, namelijk 4.3 seconden. Voor de 4Matic uitvoeringen gelden de 0 tot 100 tijden van 3.7 seconden en 3.8 seconden voor de Shooting Brake. Nee, we zijn nog niet klaar want ook de CLS kan genieten van een S-model. Met de S-model zul je pas echt de verschillen merken; in 3.6 seconden bereik je al de 100km/h en ook hier doet de Shooting Brake er net iets langer over; 3.7 seconden.