Rij-impressie: Maserati Granturismo Sport / MC Stradale

Rij-impressie: Maserati Granturismo Sport / MC Stradale

Sinds 2007 levert Maserati de Granturismo, een comfortabele auto met een vleugje Italiaans sportief bloed. Wie deze ”gewone” versie te tam vindt, kan bij Maserati ook een ”S” (Sport) bestellen. Deze heeft meer vermogen, een aangescherpt onderstel en een grotere motor. Nu de GT van Maserati al een tijdje op de markt is was het tijd voor een facelift. Wij gaan op stap met de Granturismo Sport MY2013…

Ik herinner het me nog alsof het gisteren was, de zomer van 2009, ik mocht rijden met een Granturismo. De prestaties waren, met een 4.2 liter V8 van 405 pk onder de kap, meer dan behoorlijk, maar deze grote 2+2 coupé voelde niet als een echte sportieveling aan. De verantwoordelijken van het merk met de drietand waren zich daar duidelijk van bewust en gaven na een tijdje toe dat een “S”-versie op stapel stond. Wat een feest moet dat zijn dacht ik, verder nooit in deze auto gereden! Maar nu was de tijd er dan echt, ik ga op stap met de ”Sport”!

Verschillen ten opzichte van modeljaar 2012

2013 Maserati GranTurismo Sport – www.hartvoorautos.nl

Als we de Sport eens goed bekijken, vallen de verschillen met de 2012 versie eigenlijk helemaal niet op. Enkel de experts zullen merken dat de voorbumper is gewijzigd, de koplampen nu ook dagrijverlichting hebben, de achterlichten donker zijn getint, hij een nieuw sportstuur heeft en nieuwe sportzetels heeft gekregen (geintegreerde hoofdsteunen). Maar dat is helemaal niet erg, het zijn de puntjes op de i die het haar doen. De wagen was al waanzinnig knap, het is nu gewoon alsof  zij haar mooiste jurk aan heeft met de juiste sierraden.

2013 Maserati GranTurismo Sport – www.hartvoorautos.nl
2013 Maserati GranTurismo Sport – www.hartvoorautos.nl

Granturismo Sport, pure perfectie
Een GT als deze wil ik elke dag wel rijden, ontzettend comfortabel, genoeg ruimte (ook achterin), een goed blok en een fijne automaat. Eigenlijk merk je niet eens dat je in een waanzinnig monster zit, ik kan me voorstellen dat je dat ook niet elke dag wil wanneer je na een rustig ontbijt naar je werk rijdt. Het is alleen wel een lekker idee dat wanneer je na een zware werkdag even je gedachte op 0 kunt zetten door de auto te veranderen in een super sportieve Italiaanse emotie-volle sportwagen. Wanneer  je de “Sport”modus inschakelt zorgen preumatishe kleppen voor een ander uitlaatgeluid, wat je al een goed eind in de juiste richting duwt. Elke gasstoot wordt door een hemels gezang gevolgd, terwijl gas wegnemen met een heerlijk gebrabbel wordt beantwoord. Kriebels gegarandeerd. Maar Maserati heeft zich niet tot het geluid beperkt. De Gran Turismo S erft immers de nieuwe V8 van de Alfa 8C. Die wordt in Maranello, bij Ferrari gebouwd en uit de tot 4,7 liter uitgeboorde motor, puren de technici 460 pk en 490 Nm (tegen 405 pk en 460 Nm voor de normale versie). De topsnelheid stijgt nu over de 300 km/h en de sprint van 0 tot 100 wordt nu in minder dan 5 seconden afgelegd, precieze tijden zijn nog niet bekend.

Dynamisch
De Sport werd er niet lichter op en de 1880 kg voel je dan ook echt, maar toch is hij stukken dynamischer als zijn voorganger. Dankzij de stijvere ophanging en de dikkere torsiebaren wordt de inertie beter gecontroleerd en vermindert de rolneiging met 10%.  Dankzij het Transaxle systeem (versnellingsbak achteraan) is de massaverdeling met 53% vooraan en 47% achteraan erg goed, al moet ik zeggen dat het in de bochten goed te voelen is dat de motor voorin ligt.

MC-Stradale
Voor wie de Sport van Maserati niet extreem genoeg is, kent het gamma van Maserati ook nog de MC-stradale. Dit is inprincipe een straat legale race versie van de Granturismo S. Het is een waanzinnige wagen die je eigenlijk doet denken dat de Sport maar een tammeling is. Helaas konden wij maar kort proeven aan de kwaliteiten van de MC Stradale, vandaar dat we niet al te diep in gaan op de rij-eigenschappen en dergelijke, toch even de verschillen/overeenkomsten met de Sport op een rij:

MC Stradale:
– 4,7-liter V8
– 450 Pk
– 510 Nm koppel
– 0 – 100 km/h in 4,6 seconden
– Topsnelheid: 301 km/h
– Gewicht: 1845 Kg

Sport 2013
– 4,7-liter V8
– 460 Pk
– 490 Nm koppel
– 0 – 100 km/h in +-5,0 seconden
– Topsnelheid: 285 km/h
– Gewicht: 1880 Kg

Voor meer over beide auto’s;
kijk snel de video want wij reden ze!

 

Bij deze willen wij Louwman Exclusive Cars bedanken voor het ter beschikking stellen van de twee auto’s. Louwman Exlusive Cars is het nieuwe bedrijf in het pand waar vroeger Hessing was gevestigd. Zij zijn momenteel officieel dealer van Lexus en Maserati, ook voor exclusieve occasions en nieuwe auto’s kunt u hier terecht. 

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Foto’s: Ansho Bijlmakers

Pieter Schoonderbeek

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.