148 dagen de cel in na bellen achter het stuur
Niet handsfree bellen, kwam een 24-jarige man uit Rijsbergen gisteravond duur te staan. Agenten zagen de man, en hielden hem aan. Zijn mobiele belletje bracht aan het licht dat hij nog 148 cel te goed had.
De bellende bestuurder uit Rijsbergen was veroordeeld tot de gevangenisstraf vanwege openlijke geweldpleging, meldt Omroep Brabant. Ook moet hij nog een schadevergoeding betalen van 3300 euro.
Bellen achter het stuur vergroot kans op ongeluk niet?
Wetenschappers van de Carnegie Mellon University beweren dat het onterecht is dat we al twintig jaar denken we dat telefoneren tijdens het autorijden tot meer ongelukken leidt. Een nieuw onderzoek wijst er namelijk op dat telefoneren tijdens het autorijden de kans op ongelukken helemaal niet vergroot.
Ze gebruikten de gegevens van providers en rapporten van ongelukken om te kijken of er een verband was tussen telefoneren achter het stuur en ongelukken. Tussen 2002 en 2005 was het gebruikelijk dat providers het bellen na negen uur ‘s avonds goedkoper of zelfs gratis maakten. Dit zorgde ervoor dat er na negen uur ‘s avonds 7% meer werd gebeld en dit vond veelal plaats in de auto; dit kon vast worden gesteld door dat veel telefoontjes achtereenvolgens door verschillende telefoonmasten werden opgepikt. Het aantal ongelukken na negen uur ‘s avonds nam in die periode niet toe.
“Het gebruik van een mobieltje tijdens het autorijden, leidt wellicht af, maar het leidt volgens ons onderzoek niet tot meer ongelukken,” vertelt onderzoeker Saurabh Bhargava. “Onze resultaten zijn precies genoeg om de effecten die doorgaans in de academische literatuur gevonden worden statistisch gezien in twijfel te trekken.” Bhargava denkt wel te weten hoe het komt dat zijn onderzoek hele andere resultaten opleverde dan eerdere studies. “Ons onderzoek onderscheidt zich van eerder onderzoek doordat het van nature voorkomende experimenten in de context van de echte wereld gebruikt.”
Maar waarom leidt bellen in de auto eigenlijk niet tot een grotere kans op ongelukken? Het leidt tenslotte toch wel af. “Wellicht compenseren bestuurders de afleiding door heel bewust te bepalen wanneer ze gaan bellen of tijdens het bellen voorzichtiger te rijden,” speculeert Bhargava. “Dat zou kunnen verklaren waarom studies in het laboratorium andere resultaten hebben opgeleverd.”
De onderzoekers benadrukken verder dat hun studie alleen onderzocht heeft welk effect bellen heeft. Sms’en en mobiel internetten werd dus niet in het onderzoek meegenomen. “Het is zeker mogelijk dat die activiteiten wel een echt gevaar vormen.”
De boete voor niet handsfree bellen achter het stuur kost je in 2014 € 230,-, een tientje meer dan in 2013.
Via ad.nl en scientias.nl