Porsche 964
Nieuws

12 van de meest zeldzame Porsche 964’s te koop!

Porsche 964

Ben jij een 964-fan en heb je een voorliefde voor lage kilometerstanden, houd dan RM Sotheby’s in de gaten. Zij komen namelijk met een verzameling 964’s om van te watertanden. Enigste vereiste: Een hele dikke portemonnee!

Stond gisteren een €100.000,- kostende Porsche 964 RWB in the picture, met dat bedrag kom je er bij lange na niet bij deze veiling. De ‘goedkoopste’ Porsche wordt geschat op $200.000 terwijl er ook een paar pareltjes bij zitten die een bedrag van een 1 met 6 nullen op moeten brengen!

Laten we even snel een lijstje met alle auto’s met jullie doornemen:

Porsche 964

89′ Porsche 911 Turbo Flachbau

Een in Guards Red uitgevoerde Flat Nose die een bedrag ergens tussen de $200.000 en $250.000 wordt geschat.

Porsche 964

91′ Porsche 911 Carrera Cup

Zie hier de straatlegale versie die Porsche bouwde voor de gelijknamige cup. Licht, laag en circuitklaar. Geschat tussen de $250.000 en $325.000.

Porsche 964

92′ 964 Turbo

Deze Turbo heeft de motor overgenomen uit de 930, maar is meer gefinetuned. Een van de minst zeldzame Porsches uit deze verzameling, maar daar wordt ie echt niet minder tof van. De schatting ligt ergens tussen de $200.000 en $250.000.

Porsche 964

92′ Porsche 911 Carrera RS 

Porsche zorgde in dit jaar voor de terugkeer van de RS badge op een straatlegale Porsche. Geen motorupgrades, maar wel lichter en een verbeterd onderstel, dus de standaard 964 Carrera 2 reed je zoek met deze buffel. Ook deze moet een tonnetje of 2 – 2,5 opbrengen.

Porsche 964

93′ Porsche 911 Carrera RS 3.8

Over ‘unicorns’ gesproken. Dit type Porsche wordt zelden tot nooit geveild. Porsche besloot een handvol Carrera RS’en een opdonder van jewelste te geven door er een 3.8 liter blok in te leggen met een setje extra brede wielkasten. 1 van de 55 en nog geen 4,350 mijlen op de teller. Voor velen de ultieme 964, maar in ieder geval de prijzigste uit dit rijtje. Met ’n miljoen red je het waarschijnlijk niet, maak er maar 1,25 tot 1,5 miljoen van.

Porsche 964

93′ Porsche 911 Carera RSR 3.8 

De raceversie van de RS 3.8 hierboven. Spartaans en scherp. De kentekenplaathouders zijn maar voor de sier. 1 van de 45 en slecht 475 mijlen op de teller. 1,2 tot 1,4 miljoen dollar please.

Porsche 964

93′ Porsche 911 RS America 

Porsche heeft de 964 Carrera RS nooit in Amerika verkocht, maar met een omweg konden Amerikaanse liefhebbers er toch van genieten. In 1993 maakte Porsche een ietwat uitgeklede versie van de reguliere 964 Carrera 2 en daarmee was het destijds de goedkoopste 964 op de markt. Nu niet meer. Breng maar minimaal $200.000,- mee, wil je kans maken om de nieuwe eigenaar te worden.

 

Porsche 964

93′ Porsche 911 Turbo S Leichtbau 

Het idee achter de 911 Turbo was altijd dat dit een meer comfortabel en luxueuzer model was, maar Porsche Exclusive verkocht je ook gewoon een lichtgewichtversie als je daar om vroeg. Met 375 pk uit de 3.3-liter flat-six ben je vandaag de dag nog vliegensvlug. Ook weer 1 tot 1,2 miljoen.

Porsche 964

94′ Porsche 911 Speedster 

You’ve gotta love it. Met een bochel achterop en een iets kleinere voorruit, was de Speedster geboren. Al met al niet veel verschil met de Carrera 2, maar wel spraakmakend. Geschat op een stuk of 2 RWB Porsches: $200.000

Porsche 964

94′ Porsche 911 Turbo 3.6

Geel, een turbo en een nieuwe flat-six. Niet het meest spannende model uit de reeks, maar wederom zou die niet misstaan in onze garage. Minimaal $200.000,-

Porsche 964

94′ Porsche 911 Turbo S X83 Flachbau

De 964 werd vaarwel gezegd in 1994. Als afsluiting werd er een Turbo S met nieuwe 3,6 liter motor gebouwd. Platgeslagen neus en dit model, de X83, werd enkel voor de Japanse markt gebouwd. De zeldzaamste van allemaal, maar niet de meest kostbare: 1 van de 10. Mocht je een vrijstaande boerderij hebben en er vanaf willen, misschien kun je wel ruilen met Sotheby’s. Maar alleen als de waarde tussen de $500.000,- en $650.000,- ligt.

Porsche 964

94′ Porsche 911 Turbo S X85 Flachbau

En de laatste uit het rijtje is eenzelfde als de vorige, alleen dan gebouwd voor de Amerikaanse markt met een vernieuwd flat nose-ontwerp. Zeldzaam, punt. 1 van de 39 ooit gebouwd en deze mag weg voor een bedrag tussen de $600.000,- en $800.000,-

Zo, heb je ook weer zo’n 5,5 miljoen aan Porsche-historie onder ogen gekregen. Welke zou jij wel op je oprit willen hebben staan?

Van jongs af aan gek van alles wat met auto’s te maken heeft. De passie is nog steeds hetzelfde, enkel zijn de auto’s groter geworden. Neemt jullie mee in zijn beleving en schrijft over het laatste autonieuws, evenementen en meer.