10 opmerkelijke feitjes over de Bugatti Chiron

10 opmerkelijke feitjes over de Bugatti Chiron

Bugatti Chiron

De Bugatti Chiron, we raken er voorlopig nog niet over uitgepraat. Iedere dag komt er nog altijd nieuwe informatie vrij over de nieuwe hypercar van Bugatti en wie zijn wij om jullie die informatie te onthouden?

Net als de Bugatti Veyron is ook de Chiron een technisch hoogstandje welke tal van bizarre feitjes, statistieken en superlatieven met zich meebrengt. Hieronder een aantal van onze favorieten:

1. Een 8.0 liter grote W16 met maar liefst vier turbo’s zuigt nogal wat zuurstof. Volgens Bugatti, wordt er per minuut zo’n 60.000 liter zuurstof door de motor gezogen.

2. Net als de Veyron maakt de Chiron gebruik van 10 radiatoren. Op zich al vrij bijzonder maar nog gekker is de hoeveelheid water dat door het koelsysteem wordt gepompt. Door de koelkringloop wordt elke 3 seconden zo’n 37 liter water gepompt. Per minuut is dat bijna 750 liter.

3. De actieve oppervlakken van de katalysatoren zijn samen zo groot als 30 voetbalvelden en dat is zo’n 230.266 vierkante meter! Dat komt omdat de Chiron beschikt over zes katalysatoren, en de twee belangrijkste zijn elk zes keer zo groot als de katalysatoren die je op een gewone, middelgrote auto vindt.

Bugatti Chiron

4. De Chiron heeft de grootste lichtbalk ooit gemonteerd in een auto. Die C-balk in het midden van het interieur is die lichtbalk, gemaakt uit één stuk aluminium. Bovendien is het licht ook nog eens te dimmen.

5. 1600 Nm aan trekkracht is nogal wat en daarom is er een unieke versnellingsbak ontwikkeld door Bugatti. De 7-traps DSG transmissie met dubbele koppeling bevat de grootste koppeling welke ooit in een auto is geplaatst.

6. De monocoque van de Chiron is volledig gemaakt van koolstofvezel en duurt vier weken om te produceren. Het is 8 kilogram lichter dan de monocoque van de Veyron en is uitzonderlijk stijf. Bugatti zegt dat de Chiron een torsiestijfheid heeft welke vergelijkbaar is met dat van een LMP1 race-auto.

7. Ook aan de veiligheid is gedacht en uiteraard beschikt de Chiron over voldoende airbags. Echter zijn dit de eerste airbags ter wereld welke door carbon fiber behuizingen kunnen breken.

8. Tijdens de ontwikkeling hebben de Chiron testauto’s in totaal 300 uur doorgebracht in de windtunnel en meer dan 500.000 kilometer afgelegd en daarmee 200 banden setjes versleten. Bugatti zegt dat er zelfs een nieuwe testbank voor de 8.0-liter motor werd ontwikkeld aangezien de bestaande testapparatuur niet in staat was om de grote krachten van de W16 aan te kunnen.

Bugatti Chiron

9. Je verwacht niet dat een auto zoals de Bugatti Chiron erg praktisch is, echter hebben ze daar wél aan gedacht. Één van de 10 radiatoren is schuin geplaatst zodat er ruimte ontstond voor een koffer. Bovendien levert deze schuine stand tegelijkertijd een groter koeloppervlak op.

10. Wanneer je het geluk hebt in een Chiron te mogen rijden zijn er vijf rijmodi beschikbaar. Je hebt de keuze uit: Lift, EB Auto, Autobahn, Handling en Top Speed. Boven de de 180 km/h zal de Autobahn modus worden geactiveerd waarbij onder andere de schokbrekers strakker worden gezet. Per modus wordt de rijhoogte aangepast, evenals de elektronisch afgeregelde schokbrekers, de elektronische stuurbekrachtiging en de instellingen van de differentiëlen. Hierdoor zal het zelfs mogelijk worden om met de Chiron te kunnen driften. Om de topsnelheid van 420 km/h te behalen is de Top Speed modus én een extra sleutel van toepassing.

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.