10.000ste Huracan rolt van de band in Sant’Agata Bolognese!
Lamborghini is aardig aan de weg aan het timmeren, heel aardig zelfs! Gingen ze eind jaren 70 failliet, met al dat supercargeweld van de autobouwer nu is daar nu geen enkel spoor meer van te bekennen!
In 1978 ging Lamborghini failliet en werd het concern opgekocht door Chrysler om uiteindelijk in handen te komen van Audi AG. En die laatste heeft ervoor gezorgd dat Lamborghini een gevestigde naam in de supercarorde is geworden. De Gallardo is nog steeds de titelhouder wat betreft verkoopcijfers, maar de Huracan begint zijn oudere broertje in de nek te hijgen. Van 2003 tot 2013 zijn er 14.022 units geproduceerd van de Gallardo. De Huracan is pas 4 jaar in productie, maar tikt nu al de 10.000 aan. De vooruitzichten zijn rooskleurig dus, Big Shaq zou zeggen ‘Quick maths!‘
In 2017 zijn er 3.815 stijgerende stieren uit de fabriek gerold, waarvan 2.642 Huracan’s! En dan komen daar dit jaar nog de Huracan Performante Spyder en de Urus bij, dit moet weer een topjaar worden voor de engineers uit Sant’Agata Bolognese.
De 10.000e Huracan is een LP640-4 Performante in de kleur Verde Mantis. En dat is geen toeval, de Huracan GT3 die de 24 uur van Daytona dit jaar won droeg hetzelfde kleurtje. De V10-sterke verkoopkoning is in evenveel vormen verkrijgbaar als Skittles kleuren heeft, inderdaad, 6 modellen. Dakloos, een vast dak, achterwielaandrijving, vierwielaandrijving, to say the least.
En vertelden we jullie eerder deze week, dat de atmosferische V10 niet meer te vinden zou zijn in toekomstige Lambo’s, Maurizio Reggiani, technisch hoofd bij de fabrikant, geeft aan dat de atmosferische V10 er nog steeds zal zijn. En eind dit jaar, begin volgend jaar zal de Huracan nog eens geupdate worden met meesturende achterwielen voor nog betere handling van de auto. In 2022 komt de opvolger van de Huracan die ondersteuning krijgt van een hybride-aandrijving, maar daar maken we ons nu nog niet te druk om. Eerst de 800 pk sterke Aventador SVJ maar eens afwachten!