1.000 pk RS6 C7 of 1.000 pk M3? NU KIEZEN!
1.000 pk uit de motor van een auto persen, het is niet iets wat je iedere dag ziet gebeuren, maar toch zijn we in deze rubriek met twee pareltjes die op het internet opdoken!
Dus, zeg het maar: 1.000 paardjes en de vrouw en kinderwagen mee om in de duinen zand te happen of 1.000 paardjes en je beste maat op de passagiersstoel en gooien met die handel?
We lichten de auto’s even apart uit, als eerste DTMobility’s Audi RS6 C7:
Dus wat doe je dan, ja, dan laat je je daily driver maar chippen. Want ja, 560 pk gaat na verloop van tijd ook vervelen. 700 pk dan maar? Nee, ‘been there, done that’, niet spannend genoeg. Deze RS6 van DTMobility ging met 900 pk in het vooronder spelen in de zandbak. En zandbak nemen we letterlijk, want de auto werd verkocht aan een watertandende klant in Dubai.
Meer dan genoeg vermogen om de politie mee te pesten daar zou je zeggen, maar nee. Zelfs dit vermogen was niet genoeg om te spelen met de 918 Spyder in politie-uniform en er kwam een retour-vliegticket met de initialen ‘RS6’. En aangekomen bij DTMobility gingen de jongens aan de slag, met succes, want vanaf nu klappert de gitzwarte duinbuggy-met-kofferbak met 1.000 peekaatjes door de duinen.
De jongens van TopGear.nl hebben navraag gedaan en de auto is veilig te gebruiken als daily driver, de auto is getest tot de 350 kilometer per uur en de motor had toen zelfs nog een paar toertjes over. Dus mocht de eigenaar een lang genoeg stuk weg vinden, dan kan hij een race tegen een nieuwe Bugatti Chiron nog best spannend maken!
Er is ook een lijstje waarop staat wat er allemaal aangepast is om veilig op de 1.000 pk uit te komen, maar geloof ons, dan beginnen je oren te klapperen. En laat dat maar over aan de DTM Celeritech-downpipes zonder cat, Milltek-middendemper en Akrapovic Titanium einddempers met carbon-tips.
De fabrieksopgave van Audi is dat de auto 1:10 moet kunnen halen. Wij zeggen alvast ‘vergeet het maar’, want een hogedruk-brandstofpomp upgrade zegt genoeg. Nog een volledige DTM remap voor de motor en de bak en een vat Euro 102-benzine en er is aan alle voorwaarden voldaan om met 1.000 pk rond te kunnen smijten!
Dan de M3 E46 die om en nabij 1.000 pk op ieder asfalt plakt wat je hem geeft:
Standaard buffel je rond met 343 pk, meer dan genoeg om je zijwaarts de afslag te nemen. Maar goed, net als bij de RS6, is een standaard vermogen ook maar zo standaard. HorsePowerfreaks hebben de turbo’s maximaal gefreaked en ja, dan krijg je bij maximale boost een rotschop in je rug van welgeteld 997 pk. Mocht je niet zo’n zin hebben in een nekhernia, dan zet je de auto op ‘low boost’ en dan heb je maar 812 pk om jezelf en je compagnon een whiplash te bezorgen. Ja, zelfs op low boost moet dat volgens ons wel mogelijk zijn. Ook van deze auto weten wij een lijstje mods op te noemen, maar laten we het kort houden: intern is er veel aangepast en je hebt een keramische koppeling aan de handgeschakelde bak. Hopen dat die het houd terwijl je Formula Drift-capriolen aan het uithalen bent! Hoeveel dat grapje je kost? 60.000 ballen, wij schatten dat de RS6 van hierboven je minimaal het driedubbele kost.
Dus, optellen, aftrekken, opspringen en je kop stoten: als je 1.000 pk moet kiezen: de RS6 of de M3? Laat het ons weten!