Reviews

Getest: Hyundai Veloster Turbo

We houden van het originele concept van de Veloster maar helemaal niet van het gebrek aan paardenkracht. Geruchten over een meer gespierde versie circuleerden al enige tijd, eerst kwamen de Verenigde Staten, maar sinds oktober is hij nu ook in Nederland te bestellen. Wij gingen op pad met de Veloster Turbo, maar maakt de 1.6 T-GDI zijn naam ”TURBO” waar?

2013 Hyundai Veloster Turbo - www.hartvoorautos.nl

Nog altijd 1.6
2013 Hyundai Veloster Turbo - www.hartvoorautos.nlDe motor blijft een traditionele 1.6 viercilinder benzine met directe inspuiting. Door een Twin Scroll-turbo toe te voegen, wordt die een pak heftiger: 186 pk en 270 Nm of een verbetering van respectievelijk 33 en 59 procent tegenover de atmosferische versie. Uiteraard winnen de prestaties: 8,1 seconden om de grens van 100 km/u te bereiken en een topsnelheid van 214 km/h. Helaas zijn deze cijfers net iets anders dan de amerikaanse variant, deze heeft zo een 20 pk meer en sprint daarmee een seconde sneller naar de 100 km/h. Jammer? Ja! Als nog is het een motor die lekker op pakt, de turbo komt vroeg in waardoor je heerlijk in de lage toeren kunt rijden.

2013 Hyundai Veloster Turbo - www.hartvoorautos.nl

Schaap in wolfskleren
Een turbo onder de motorkap, dat moet je ook zien aan de buitenkant. De bumper, het radiatorrooster en de mistlampen werden herwerkt aan de voorkant, de diffuser, de spoiler en de uitlaat zijn nieuw achteraan. De veloster turbo ziet er daarmee wel lekker dik uit, maar maakt die dit waar? Nee, het uiterlijk van de auto is iets wat ”over-killed” wat mij betreft. Niet dat het de auto misstaat want het exterieur van dit schaap in wolfskleren krijgt van mij 10 punten.

2013 Hyundai Veloster Turbo - www.hartvoorautos.nl

2013 Hyundai Veloster Turbo - www.hartvoorautos.nlSterker
Zowel vooraan als achteraan werd de ophanging verstevigd voor een beter weggedrag bij hoge snelheden en ook de remmen steken een tandje bij. Hij voelt wat meer volwassen aan, de besturing is lekker direct, helaas is de feedback die je krijgt van het stuur wat soft maar desondanks kleeft die lekker in de bocht. Die wegligging is ook weer te danken aan de brede wielbasis, de Veloster ligt gewoon goed op de weg, hier is niks van te zeggen!

2013 Hyundai Veloster Turbo - www.hartvoorautos.nl

Prijzen
De Turbo kost ten op zichte van de ”gewone” variant € 3.000,- meer. Je moet hem wel vergelijken met de i-catcher (leer, schuifdak, navigatie, elektrisch verstelbare bestuurderstoel, climate control, stoelverwarming e.d.) want de Turbo is alleen in die uitvoering verkrijgbaar. Het testmodel waar wij mee reden had een nieuwprijs van € 32.995,-

2013 Hyundai Veloster Turbo - www.hartvoorautos.nl

Conclusie
Tot slot blijft de garantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking een sterk argument. Ook is het een auto die zichzelf onderscheid ten opzichte van het overige aanbod in auto’s, zijn uitsprekende karakter staat mij wel aan, u ook? Kijk dan snel de video!

 

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Foto’s: Ansho Bijlmakers

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.