Reviews

Gereden: Audi SQ7 4.0 V8 TDI [Firstgear Cars Special]

Nog nooit werd de dieselmotor zo in twijfel gesteld. Toch waagt Audi zich aan de SQ7, met het krachtigste dieselblok van de wereld dat een boost krijgt van een elektrische compressor.

Het concept
5,07 meter, 2.300 kg, 435 pk uit een V8 diesel en bijna €200.000,-: voorstanders van lichte of alternatieve mobiliteit zullen het niet graag horen. Maar op de automarkt heb je van alles wat nodig en deze super-SUV van Audi wekt ongetwijfeld sympathie onder de rijken die de Tesla Model S en andere luxe hybrides verafschuwen. Hij heeft in ieder geval sterke argumenten: een V8 diesel met 435 pk en een koppel van 900 Nm. Geen enkele andere diesel-SUV benadert de technische fiche. Of de gebruikte technologie, want voor de eerste keer in een seriewagen is de SQ7 uitgerust met een elektrische compressor gevoed door een bijkomende batterij van 48 volt. Die levert ook de energie die nodig is voor de actieve antirolcontrole (optie). De SQ7 wordt het vlaggenschip van alle SUV’s met vier ringen, maar niet de krachtigste Q7 ooit. De vorige Q7 waagde zich in zijn tijd aan een V12 TDI met 500 pk. Maar binnen de logica van de downsizing is de V8 turbodiesel moderner en tegelijk sportief.

Audi SQ7 TDI

Wat er verandert
De basis is uiteraard bekend. De SQ7 rust op het MLB2-platform (motor in lengterichting) en heeft een ‘huid’ helemaal van aluminium. De nieuwe batterij van 48 volt vindt een plekje achterin, onder de vloer, zonder plaats in te nemen van de inzittenden of de tweede zitrij achterin in de weg te staan. De SQ7 krijgt een S-look die zijn sportiviteit benadrukt. Led-koplampen zijn standaard, net als de 20-inch velgen die de wielkasten beter vullen. Hij behoudt de aandrijving op de vier wielen en de Tiptronic-versnellingsbak met acht verhoudingen.

Technische fiche: Audi SQ7
Motor: 8 cilinders in V, turbo + compressor, 3.956 cm³
Vermogen: 435 pk/320 kW van 3.750 tot 5.000 tpm
Koppel: 900 Nm
0 tot 100 km/u: 4,9 s
Topsnelheid: 250 km/u
CO2-uitstoot: 190 g/km

Hoe rijdt hij?
Beeld je even in wat een uitdaging het is: 2,3 ton en 435 pk vlot door de bochten krijgen. Gelukkig worden de ophanging bijgestaan door een stevig bandenformaat en in ons geval door het Driving Dynamics-pakket met sportdifferentieel, vierwielsturing en elektromechanische controle van de rolbewegingen. Met zo’n hoog zwaartepunt zijn we verrast wanneer we de korte bochten aansnijden: erg doeltreffend. De meesturende achterwielen en het sportdifferentieel duwen de auto letterlijk naar de binnenkant van de bocht en je moet geen schrik hebben om snel als een kanonskogel de bocht uit te accelereren. De elektromechanische stuurbekrachtiging blijkt op dit vlak zeer overtuigend en wanneer onderstuur optreedt, is de snelheid al adembenemend. Wil je deze gigant stoppen op het asfalt, dan blijken de remafstanden toch iets te lang.

Audi SQ7 TDI

Audi SQ7 TDI

Budget/uitrusting
Je kunt de SQ7 bestellen voor een basisprijs van ongeveer 125.000 euro. Voor deze basisprijs krijg je al een ‘voorkeursbehandeling’ met led-koplampen, 20-inchvelgen, een keiharde ophanging, uitstekende sportzetels in leder en alcantara en de S-uitvoering van het koetswerk. Klanten zullen al snel uitkomen bij een factuur van 150.000 euro, na toevoeging van het Driving Dynamics-pakket, de virtual cockpit (digitale tellers), een Bang&Olufsen-geluidsinstallatie van topniveau en nog enkele extra’s. Wanneer je nou niet per sé een nieuwe SQ7 zoekt, kun je uiteraard shoppen bij Firstgear Cars te Almelo, zij leveren jong gebruikte auto’s die al enige vorm van afschrijving hebben gehad en het bijkomende voordeel kennen van slechts enkele dagen levertijd…

Audi SQ7 TDI

Audi SQ7 TDI

Audi SQ7 TDI

De concurrenten
Qua prijs en cilinderinhoud is de dichtste concurrent natuurlijk de Porsche Cayenne V8 diesel, maar de SQ7 overtreft hem met maar liefst 50 pk. De prijs, de cilinderhoud en het aantal cilinders is hetzelfde in de Range Rover Sport, maar die heeft ‘slechts’ 340 pk. Bij BMW maakt de X5 M50d (drieliter, 381 pk) zijn achterstand van 50 pk mogelijk goed met iets meer sportiviteit.

Ons verdict
Deze krachttoer van Audi maakt indruk, zelfs op automobilisten die ongevoelig zijn voor grote SUV’s. Een diesel met superlatieven, een sportief imago en dito prestaties, een stevige prijs: de SQ7 maakt deel uit van de uitzonderlijke auto’s die je niet zozeer koopt om rationele redenen.

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Sebastiaan Doyer Photography

Audi SQ7 TDI

Audi SQ7 TDI

Audi SQ7 TDI

Audi SQ7 TDI

Audi SQ7 TDI

Audi SQ7 TDI

Audi SQ7 TDI

Audi SQ7 TDI

Audi SQ7 TDI