Reviews

Rijtest: Alfa Romeo Giulia QV [Thijs Timmermans Special]

Om gelijk met de deur in huis te vallen: Alfa Romeo heeft een bizarre auto gebouwd. We moesten het jaren doen met de Giulietta of de net-niet 4C en kunnen met grote opluchting vertellen dat de Giulia geweldig is, zonder twijfels.

Waar ging het mis met de 4C?
Dat ligt puur aan het budget wat Alfa beschikbaar stelde voor de ontwikkeling voor dit concept. FCA (Fiat Chrysler Automobiles) investeerde minder in de Alfa Romeo 4C vanwege de kleine verkooppotentie. Bovendien was de koolstofvezel monocoque meer een techniekdemonstratie. De Giulia is anders en geeft de richting aan voor alle toekomstige Alfa’s. Dat mag wat kosten.

En waar gaat dat heen?
Het noorden, richting Stuttgart en München. Dit is geen slechte rivaal voor de BMW M3 of Mercedes-AMG C63, maar een volwaardig alternatief.

Alfa Romeo Giulia QV

Quadrifoglio Verde
Het chassis is van aluminium en staal. Het differentieel kan het vermogen met ongelofelijke precisie naar het linker- of rechterachterwiel sturen. De koolstofvezel aandrijfas draait dankzij een automatische bak met acht versnellingen. De grote gangmaker van dit hele feestje is de 2,9-liter biturbo V6 die ‘geïnspireerd is door expertise en technologie van Ferrari’. Dit blok levert een noemenswaardige 510 pk, dat zijn paardenkrachten waar de BMW M3 het heet van onder z’n voeten krijgt. De 493 pk sterke M4 GTS haalt het zelfs met zijn waterinjectie niet bij de 510 pk van de Giulia. Tussen 2.500 en 5.500 tpm heb je 600 Nm aan koppel tot je beschikking.

Alfa Romeo Giulia QVLichtgewicht
Koolstofvezel, en veel ook. De splitter, diffuser, zijskirts, dak en motorkap zijn van het Formule 1-materiaal. De M3 moet het doen met een schamel koolstofvezel dakje. Het gewicht van de Giulia is daarom ook maar 1.524 kg, ruim 40 kg minder dan de concurrent uit München. Dat lage gewicht is 50:50 verdeeld over de voor- en achteras. De Giulia is gewoon een work of art. Van de idioot mooie velgen tot het fenomenaal geboetseerde koetswerk in de kleur Competizione Red.

Alfa Romeo Giulia QV

Te goed om waar te zijn?
We hebben echt ons best gedaan om minpunten te vinden. Voorspelbaar genoeg vinden we die in het interieur, daar bokst de Italiaan niet op tegen zijn Duitse concurrenten. De materialen zijn iets goedkoper en de naden zijn net even wat groter. Toch is het wel het beste Alfa-interieur tot nu toe. De afwerking is dan misschien iets minder, het ziet er net zo prachtig uit als de buitenkant. Het ontwerp is clean en simpel: geen onnodige knoppen. Het infotainmentsysteem is makkelijk te bedienen. Je zit goed en het stuur komt net zo ver naar je borst toe als in een raceauto.

Alfa Romeo Giulia QV

Hoe stuurt hij?
Hij duikt gretig en vlot de bocht in en krijgt daarbij hulp van de Pirelli P Zero-banden. Elke demper wordt individueel aangestuurd. Het kwieke sturen en de soepele demping vullen elkaar verrassend goed aan. Het gevoel in het stuurwiel ontbreekt helaas en hij stuurt voor onze smaak net te licht, iets wat we inmiddels wel gewend zijn van moderne auto’s. Je kunt iets zwaarder sturen als je van rijmodus verandert. De Giulia stuurt heel voorspelbaar en bijt niet. Hij laat je gracieus de bocht uitkomen met een snufje overstuur en een pietsje bandenrook. Of als een complete hooligan met meer rook dan bij een Hans Klok-optreden, als jij daarvoor kiest.

Voor deze Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio mag je 119.950 euro aftikken bij Thijs Timmermans in Waardenburg. Hij staat daar in de showroom tussen zijn concurrentie en is direct leverbaar. Aan opties geen gebrek op ons testmodel welke Thijs Timmermans beschikbaar heeft gesteld, hij heeft werkelijk alle opties aangevinkt en met slechts 6500 km op de teller is de prijs ook niet gek. Zeker niet, wanneer je niet kunt wachten tot jou Giulia eindelijk geleverd wordt want de vraag is groot en het aanbod schaars!

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers

Alfa Romeo Giulia QV

Alfa Romeo Giulia QV

Alfa Romeo Giulia QV

Alfa Romeo Giulia QV

Alfa Romeo Giulia QV

Alfa Romeo Giulia QV

Alfa Romeo Giulia QV

Alfa Romeo Giulia QV

Alfa Romeo Giulia QV

Alfa Romeo Giulia QV

Alfa Romeo Giulia QV

Alfa Romeo Giulia QV

Alfa Romeo Giulia QV

Alfa Romeo Giulia QV

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto’s en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.