Reviews

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S Coupé

Eerder reden wij al met de sedan versie van de Mercedes-AMG C63, maar nu is het tijd voor de meest sportieve C-klasse ooit gebouwd. De AMG C63 Coupé is breder, sportiever en imposanter dan de ‘normale’ C63 en wij mochten hem rijden!

Zijn naam doet iets anders vermoeden, dus geven we zeker mee dat de C63 AMG zijn atmosferische 6,2 liter grote V8 naar de prullenmand verwees. In zijn plaats vinden we – onder de fraai vormgegeven motorkap – het hart van Hare Majesteit, de Mercedes-AMG GT, terug! Een volledig nieuwe motor die nog steeds acht cilinders in V-opstelling heeft, maar het wel doet met een cilinderinhoud die werd teruggebracht naar 4 liter. De twee turbo’s die in het midden de V stevig aanblazen, zorgen voor een topvermogen van 475 pk op de klassieke versie en voor 510 pk op het S-model welke wij rijden.

Mercedes-AMG C63 S Coupé
Bodybuilding

In stilstand is de C63 S Coupé intimiderend. Zijn velgen, de brede wielkasten, zijn extra luchtinlaten en zijn matte zilveren kleur staan ‘m als gegoten. De C63 S is een meer dan sportieve jongen, maar hij houdt het te allen tijde stijlvol. Binnenin is verfijning aan de orde van de dag: speciale naden in het leder, aangepaste wijzerplaten, het AMG-logo dat her en der opduikt en een klein stuur dat dikker aanvoelt, je kan bijna van perfectie spreken.

Diepe grom
Maar het is vooral bij het starten dat deze wagen je wakker schudt. Sterker zelfs, de motor is instaat om doden wakker te schudden. Een helse, beestig grommende brul klinkt uit zijn uitlaten. Laten we eerlijk zijn, het is niet meer zoals vroeger; maar het nieuwe 4.0 liter blok klinkt echt niet verkeerd. Zijn stuggere stuurgedrag, zijn ingekorte draaicirkel en de duivelse donder uit de uitlaten maken van deze C63 S allesbehalve een ideale stadswagen. Hij is nadrukkelijk aanwezig, terwijl het geluid van de motor tegen de gevels naar boven klinkt.

Mercedes-AMG C63 S Coupé

Factsheet Mercedes-AMG C63 S
Motor: 8-cilinder benzine
Cilinderinhoud: 3982 cc
Vermogen: 510 pk / 375 kw @ 5500 tpm
Koppel: 700 nm @ 1750 tpm
Versnellingsbak: 7-traps automaat
Aandrijving: Achterwielen
Acceleratie 0-100 km/h: 4 sec.
Topsnelheid: 250 km/h
Gecombineerd verbruik: 8.2 l/100km

Mercedes-AMG C63 S Coupé

Rijgedrag
Op pad gaan met een AMG is natuurlijk altijd weer een leuke ervaring, maar deze keer voel ik toch wel een beetje spanning. Dit komt door de vorige C63, een auto waar ik waanzinnig veel respect voor heb/had. Er zijn natuurlijk niet voor niets 40.000 stuks van dit exemplaar verkocht, die auto was bruut en bood waanzinnig veel rij-sensatie. Vandaag de dag moeten we het dus met ruim 2 liter minder slagvolume doen en is de motor voorzien van turbo’s; wat normaal gesproken niet echt bijdraagt aan de soundtrack van een motor. Ik was dus een klein beetje bang dat deze opvolger het grove randje was verloren, maar niets is minder waar! De auto biedt zo waanzinnig veel; qua geluid, qua snelheid maar ook op het gebied van comfort. We kunnen wel zeggen dat deze auto het beste uit twee werelden kan bieden; comfortabel wanneer je wilt en uiterst sportief wanneer het moet! De C63 S stuurt erg scherp en het onderstel geeft veel feedback over de grip en het wegdek. Dit samen zorgt voor een zeer goede stuurmansmachine, een auto die je lekker beet pakt en op het randje kunt rijden. Je voelt precies wanneer de auto zijn grens bereikt, maar je moet wel erg ver gaan om die grens te bereiken, niets te gek voor deze geweldenaar! Stiekem durf ik nu al te zeggen dat er de komende jaren niets is wat in dit segment deze auto gaat overtreffen, zeker nu ik weet dat die nóg beter en nóg meer rij-sensatie biedt dan zijn voorganger; wat een krachtpatser!

Mercedes-AMG C63 S Coupé

Prijzen
Met een prijskaartje van €112.205,- is de Mercedes-AMG C63 ongeveer €4.000,- duurder dan de BMW M4. In ruil daarvoor krijg je wel een krachtigere motor en behoort ook de automatische versnellingsbak tot de standaarduitrusting. Voor de S-versie moet je €120.705,- neer tellen. Doe er de noodzakelijke lading aan leuke opties bij en je kijkt tegen een budget van ongeveer €140.000,- aan.

Aan de benzinepomp gaat de teller lekker door, al is je rijstijl hier de doorslaggevende factor. Met een normale rijstijl en volgens de wettelijk toelaatbare snelheden heeft deze Mercedes genoeg aan 12,5 l/100 km en dat is meer dan behoorlijk. Maar wie een chronisch zware voet heeft, die kijkt al gauw aan tegen een verbruik van 20 l/100 km.

Conclusie
We moeten toegeven dat het niet eenvoudig is om objectief te blijven tijdens een testrit met zo’n kanon. De fans van dit model mogen we geruststellen: de turbo’s hebben de fantastische symfonie van de V8 niet verpest en het chassis won aan precisie. Onder de vleugels van een merk dat eerder klinische producten weet af te leveren, brengt de turbulente AMG-afdeling de naald weer in balans en produceren ze wagens met een zeer uitgesproken karakter.

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Arnoud Wilbrink Photography

Mercedes-AMG C63 S Coupé

Mercedes-AMG C63 S Coupé

Mercedes-AMG C63 S Coupé

Mercedes-AMG C63 S Coupé

Mercedes-AMG C63 S Coupé

Mercedes-AMG C63 S Coupé

Mercedes-AMG C63 S Coupé

Mercedes-AMG C63 S Coupé

Mercedes-AMG C63 S Coupé

Mercedes-AMG C63 S Coupé

Mercedes-AMG C63 S Coupé

Mercedes-AMG C63 S Coupé